maanantai 29. lokakuuta 2012

Äänestin

Alunperinhän minun piti äänestää jo ennakkoäänestyksessä, mutta se jotenkin jäi. Aina kun kävelin ennakkoäänestyspaikan ohi, tuli vain mieleen, että "pitääpä muistaa käydä äänestää, mutta nyt ei ehi". Eilen sitten kävin äänestämässä ihan virallisena äänestypäivänä. Pääasiahan  kuitenkin on se, että ylipäätään kävin äänestämässä.

Aiemmin tuolla kuntavaalit-päivityksessä pähkäilin eri puolueiden välillä ja päädyin tällä kertaa Keskustaan. Olenhan minä navetallakin kesän työskennellyt ja vaikka mitä! Ei minulla ollut oikein ketään ylitsemuiden olevaa ehdokasta, enkä jaksanut tähän tarpeeksi kovaa paneutuakaan. Ehdokkaani kuitenkin pääsi valtuustoon, joten toivottavasti se nyt oli ihan kelvollinen valinta.  Koskaan aiemmin ei ole ehdokkaani tullut valituksi. Viimeisimmissä eduskuntavaaleissa äänestin Muutos2011-puoluetta, ja koko puolueesta ei päässyt kukaan. Se harmitti, koska silloin oikeasti olin perehtynyt asiaan ja etsin tarkasti minulle sopivan vaihtoehdon. En minä kyllä oikeasti missään vaiheessa varmaan uskonutkaan, että ehdokkaani olisi voinut päästä. Noiden vaalien jälkeen ajattelin, että varmaan parempi äänestää isompia puolueita. 

Minusta on tylsää katsottavaa miten Kokoomus, Keskusta ja SDP vuodesta toiseen vuorottelevat isoimman puolueen tittelin kanssa. Aivan kuin olisivat sopineet vuorot, että "hei tänä vuonna minä olen isoin puolue, ja sitten kun kaikki menee perseelleen, niin nouset taas sinä muka pelastamaan tilanteen, ja sitten kun sinulle menee perseelleen, niin tuo kolmas tulee ja muka korjaa kaiken". Onneksi sentään tuli tuo PerusSuomalaisten nousu, niin saatiin vähän vaihtelua. 

Mummeli menossa äänestämään. 

Äänestys oli Rajalan koululla.


Näistä minun mielipiteistä huomaa, että en ole kyllä millään tavoin poliittisesti valveutunut. Äänestäminen on kuitenkin kansalaisvelvollisuus, ja minusta on aika karua miten harva Suomessa äänestää. Tuntuu, että suurin osa äänestäjistä on juuri niitä rikkaita tai keskiluokkaisia ihmisiä, joilla on jo kaikki ihan hyvin. He tietysti äänestävät omaa etuaan ajatellen (niin minä ainakin yritin tehdä). Sitten kun yhteiskunnasta syrjäytyneet heikompiosaiset eivät äänestä, ei heidän asioihinsa puuttuvat ehdokkaat pääse läpi. Kuilu rikkaisen ja köyhien välillä kasvaa. Jos olisin rikas, niin olisin tietysti tästä mielissäni, mutta kun en ole. Toisaalta ei minulla myöskään ole rahaongelmia (vielä), joten en oikein osaa vielä sijoittaa itseäni tänne politiikankentälle. Ehkä on siis hyvä, että äänestin Keskustaa. Keskusta, keskellä, keskitie. Kuulostaa neutraalilta.
(2.11.2012 MUOKKAUS: Suvi sanoi, että keskustan valinta ei ole mikään keskitie, vaan askel oikealle. Eli minusta tuli siis porvari näihin vaaleihin. Anteeksi tietämättömyyteni.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti